Blog

Do-In, waarom zou je dat eigenlijk doen?

Inkoppertje misschien: mijn eerste boek heet natuurlijk niet zonder reden Do-In, tao yoga voor gezondheid en energie. Gezondheid en energie zijn natuurlijk heel mooie vooruitzichten en een goede reden om Do-In te doen, naast dat het natuurlijk een heel aangename en toegankelijke bewegingsvorm is. Reden genoeg. Maar de oorspronkelijke gedachte achter Do-In reikt nog iets verder. Hierop ga ik in dit stuk in.

Mocht je nog niet zo bekend zijn met Do-In, dan volgt hier een korte introductie. Daarna duiken we de esoterie in. Do-In betekent "de circulatie bevorderen door de ledematen te strekken en te bewegen". Hierbij horen ook meditatieve oefeningen en oefeningen die je leren goed te ademen. De bewegingsvorm heeft als doel de meridianen - kanalen die de levensenergie vervoeren - te balanceren. Dit zorgt ervoor dat alle organen en andere weefsels goed gevoed worden, niet alleen met de onzichtbare levenskracht, maar ook met voedingsstoffen. Balans in de energiestroom heeft dus fysieke balans tot gevolg. Dit kan op zichzelf al een goede reden zijn om Do-In te beoefenen.

Mens sana in corpore sano

De energetische kijk op het lichaam, is dat alles één geheel is. Balans in het lichaam, zorgt simpel gezegd dus ook voor balans op mentaal en emotioneel gebied. Dit is ook gesneden koek in de westerse sportwereld waar de zin "mens sana in corpore sano" oftewel "een gezonde geest in een gezond lichaam" van de Romeinse dichter Juvenalis veel gebezigd wordt. Do-In is dus bedoeld als bewegingsvorm om lichaam en geest zo gezond mogelijk te maken of houden. Reden genoeg om Do-In te doen, maar er is meer mogelijk.

Drie tan-den

Als je de leer over Taoïstische bewegingsvormen als Do-In induikt, stuit je vroeg of laat op drie vitale energiecentra: de tan-den (Japans) of dantien (Chinees); we hebben een onderste (bekend als de hara tan-den), middelste en bovenste tan-den (ik heb er een illustratie van gemaakt, deze plaats ik onder dit artikel). De onderste tan-den is vooral verbonden met ons fysieke wezen en onze essentie, jing, het is de reden waarom we bij Do-In steeds focussen op het buik gebied: we ademen erin, verwarmen het en bewegen vanuit de hara. De middelste tan-den is verbonden met het emotionele wezen en ki en het bovenste met het spirituele wezen en shen. De drie tan-den en aanverwante de energievormen jing, ki en shen worden de drie schatten genoemd. Alle drie zijn ze actief in ons leven, we kunnen bijvoorbeeld relaties aangaan, of spirituele gedachten hebben, maar dat betekent nog niet dat ze volledig in balans of gevuld zijn. Daar komen Do-In + aanverwante levensstijl om de hoek kijken.

Spaarrekening

Dat vullen, hoe gaat dat in zijn werk? Je kunt dit zien als een soort spaarrekening. Elke dag neem je levenskracht op, vooral via je voeding en ademhaling. Als je behoorlijk in balans bent, kost het minder levenskracht om je lichaam te onderhouden en is er aan het einde van de dag wat over. Dit komt terecht bij de onderste tan-den. Heb je een jaar lang van dit soort goede dagen, dan zul je gaan merken dat je anders in het leven zult gaan staan. Je ervaart meer rust, stevigheid, vertrouwen. Een Taoïst zal zeggen: je onderste tan-den begint behoorlijk gevuld te raken. Wanneer de onderste tan-den vult met energie, zul je gaan voelen dat er "genoeg" is voor je. Je hebt niet meer de behoefte om jezelf te vergelijken. Het is bijvoorbeeld niet meer belangrijk hoe groot de auto of het inkomen (elk materiële bezit kun je hier invullen) van je vrienden is en of je in een groot of klein huis woont. Aangezien velen bewust of onbewust veel vergelijken en het gevoel hebben dat ze tekort komen, kunnen we concluderen dat de meeste mensen een behoorlijk leeg onderste tan-den hebben. Gelukkig kunnen we dit vullen door onszelf te helpen naar balans te bewegen. Hier is Do-In oorspronkelijk voor bedoeld. Het oudst bekende en nog steeds zeer invloedrijke boek over oosterse geneeswijzen, de Neijing Suwen, prijst Do-In namelijk al in het eerste hoofdstuk aan als een gezondheidsbevorderende manier om jezelf uit te balanceren met het universum en de Tao te beoefenen. Dit geeft een diep gevoel van rust en vertrouwen.

Kers op de taart

Stel, de onderste tan-den is gevuld, hoe gaat het dan verder? Ik zal hier kort op ingaan. Voor de meeste lezers is het vullen van de onderste tan-den immers eerder aan de orde. Net als een bad dat overstroomt, zal er de levenskracht boven de onderste tan-den uitkomen. Deze stroomt dan verder naar de middelste tan-den. Wanneer deze uiteindelijk gevuld is, zul je volledige balans ervaren in hoe je relaties aangaat. Er is warme verbinding, zonder dat je van anderen iets nodig hebt of verlangt. Mocht dit middelste tan-den helemaal gevuld raken, dan gaat de bovenste tan-den zich vullen. Dit is het niveau van verlichting. Ik heb echter nog nooit iemand ontmoet die ik verlicht kon noemen. Wat mij betreft hoeft verlichting ook geen doel te zijn. Het is al fantastisch om een systeem te beheersen waarbij je jezelf kunt helpen om fysiek en mentaal lekker in je vel te zitten. En dat je jaar na jaar merkt dat je steviger en met meer vertrouwen in het leven staat, dat je steeds mooie contacten met anderen hebt en bewust die dankbaarheid kan ervaren. Dit is bereikbaar. Onder mijn studenten heb ik pasgeleden rondgevraagd en de studenten die aan het eind van het tweede en in het derde jaar zaten, gaven aan dit zeker te merken. Wat een geschenk, toch? Wat er daarna nog komt, is als een kers op de taart. Wie weet stromen we daar vanuit rust en vertrouwen vanzelf naartoe.